Ännu ett norgebesök

Igår fick vi ännu ett norgebesök till Etiopien. Det är Gunnar André Lund som till vardags håller till på Mission SOS bas i Bulgarien. Och vilken introduktion av Etiopien han fick.

Vid tiotiden på förmiddagen fick jag ett sms av Samuel där det stod ”ring mej” och jag tror jag vet vad det handlar om. Han och Gab har tillbringat några dagar i Dire Dawa och de passade på att plocka upp Gunnar i Dire för att åka tillsammans med peugoten till Harar. Men mycket riktigt som jag anade på Samuels kryptiska meddelande så har bilen ännu en gång stannat. Vilket innebar att jag fick låna lite specialverktyg av verkstaden här intill för att sedan bege mej västerut med minibuss.

När jag anländer är det inga sura miner utan vi tror att bilen kommer att starta igen som så många gånger förr. Tändstiften rengjordes och mycket riktigt startar bilen. Vi stänger av den och andra gången så startar den inte längre. En stor grupp från lokalbefolkningen börjar snart samlas intresserat runt bilen ochen hel del experter är säkra på vad som är fel. En säger förgasaren, en anna tändstiften som dock byttes bara för en månad sedan, en annan gör rent fördelardosan åt oss. Till slut hittar vi en kabel för att en skruv har lossnat varpå en kabel har tappat kontakten. Vi fick ett mycket bra tips av en kille. ”Kör till Harar, ställ bilen på ett compound och kör inte mer med den”. Gunnar fick sej i alla fall ett äventyr och ett varmt välkomnande till Harar.

Inga sura miner, den startar alltid efter en stund

Lite nyfikna barn som tittar in genom fönstret

Vi hörs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0